Preventieve oogzorg voor jongeren

Als je iets in je oog krijgt of ‘ineens’ een heel rood-/bloed doorlopen oog krijgt dan is het wel duidelijk: je moet naar de ‘ogendokter’, de optometrist of als het heel erg is de huisarts/oogarts.

Maar er zijn omstandigheden dat het niet zo duidelijk is, of dat er veranderingen in je oog gaande zijn. Deze veranderingen worden pas op latere leeftijd merkbaar en had je eigenlijk kunnen voorkomen of wil je in ieder geval niet verder laten verslechteren.
De twee belangrijkste problemen op jongere leeftijd (6 tot 30 jaar) zijn:

  • Blauwlicht beschadiging.
  • Bijziend (myoop) worden.

Ben je bijziend?

Voorkom bijziend worden - Preventieve oogzoorg jongerenVolgens Australische onderzoekers is het waarschijnlijk dat je dan te weinig buiten bent geweest.Kinderen die veel binnen zitten zien te weinig licht (waardoor te weinig vitamine D) en ontwikkelen, volgens dit onderzoek, te lange oogbollen. Wat nu precies de oorzaak van bijziendheid bij jongeren is blijkt uit meerdere onderzoeken wereldwijd. Zo ook uit een onderzoek van de afdeling oogheelkunde van het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam:

  • Het komt vaker voor dan 30 jaar geleden (onderzoek in de USA: in 1972 heeft 25% en in 2002 40% van de jongeren heeft een vorm van bijziendheid).
  • Afkomst is een bepalende factor. Aziaten hebben 70-80% kans om bijziend te worden, terwijl Europeanen 10-20% kans hebben om bijziend te worden.
  • Erfelijkheid is van grote invloed. Men is op zoek naar het gen dat bijziendheid bij zich draagt of stimuleert. Op dit terrein is een onderzoek gestart bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam
  • Omdat het zoveel voorkomt wordt er wereldwijd ook aan oplossingen gewerkt, die het sterk achteruitgaan vertragen of zelfs stilzetten. Zie hiervoor het artikel over myopie.

Bescherm tegen computerlicht - Preventieve oogzorg jongerenHoog energetisch blauwlicht

Op school worden steeds meer opdrachten gedaan op de computer. Daarnaast wordt het huiswerk ook op de computer gedaan en natuurlijk Facebook, Whatsapp, Youtube, blog’s en gamen. Dit is erg zwaar voor de ogen. Je kunt dan af en toe prikkende, droge en vermoeide ogen hebben aan het einde van de dag.

Dit komt enerzijds door het turen naar het (beeld)scherm maar aan de andere kant door het ‘blauwe energie-rijk licht’ wat de schermen uitstralen. Dit komt ook uit de LED lampen en zonlicht. Alles bij elkaar dit is extra vermoeiend. Door het daglicht-achtige licht wordt het slaaphormoon minder goed aangemaakt waardoor je minder makkelijk in slaap kan komen. Erger nog, als je er aanleg voor hebt, je netvliescellen kunnen hierdoor ook beschadigen.

Enkele tips om dit te voorkomen:

  • Houdt het beeldscherm minstens zo’n 50 cm van de ogen.
  • Kijk twee uur voor het slapen gaan niet meer op een beeldscherm.
  • Draag een blauwfilter bril (kan ook zonder sterkte), deze zijn voor een redelijk bedrag bij elke opticien te verkrijgen.
  • Zet op je mobiele apparatuur bijvoorbeeld de bescherm app F.lux, Twilight of Night shift

De gouden tip:

Laat elk jaar even je ogen checken op gezichtsscherpte en netvliesschade door blauw licht met een easyscan bij je opticien/optometrist.

Meer informatie over dit onderwerp?