Slechtere ogen voorkomen? Vul je Vitamine D aan!

08-06-2017 Slechtere ogen voorkomen? Vul je Vitamine D aan!

Ga lekker naar buiten! De zon schijnt. Tijd om je voorraad supervitamine, vitamine D, aan te vullen. Doe dat door het liefst minimaal 2 uur per week zonder zonnebrand buiten te gaan wandelen in de zon.

De meeste mensen zijn uit vrije wil vaak minder lang buiten per dag dan de boeven die we achter de tralies laten verdwijnen. Gevangenen worden 2 uur per dag ‘gelucht’, zelfs kinderen halen vaak niet meer dan 5 kwartier per dag. Onderzoek van de Wageningen Universiteit bevestigde dit, er kwam zelfs naar voren dat ondervraagden in de winter de hele dag binnen bleven. Alles kan tenslotte bijna online: vermaak, werk, sociale media zelfs je boodschappen doe je zo nodig online.

Dat dit niet verstandig is komt door het feit dat het menselijk lichaam is geëvolueerd door buitenlucht en daaraan gewend is om goed te overleven. Onze huid heeft buiten nodig, ook onze ogen. Binnen verpieteren onze organen en takelt ons brein af. Wij zijn buitenwezens!

Ons lichaam maakt vitamine D aan, en dat werkt werkelijk in elke cel van ons lichaam. Deze supervitamine zit ook in vette vis, maar wordt vooral door zonlicht aangemaakt (het UV-B, 290-315 nm).

Wat doet vitamine D?

  • Het beschermt tegen botaandoeningen zoals ‘Engelse ziekte’, wat vooral in ‘zonlicht’ arme streken voorkwam.
  • Het is cruciaal voor het afweersysteem, de groei van cellen en werkt ontstekingsremmend. Het werkt daardoor preventief voor hart en vaatziekten en bijvoorbeeld multiple sclerose.

Wat doet vitamine D voor de ogen?

Buitenlicht en dus Vitamine D, voorkomt dat je sneller aan een bril moet. Waarom? Binnenhuis is het licht ongeveer 500 lux sterk, buiten is dit 15.000-40.000 lux ongeveer 30-80x krachtiger. Je maakt daardoor buiten veel sneller vitamine D aan en dat is Goed voor Ogen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken in binnen en buitenland, waarbij blijkt dat kinderen met een hoger vitamine D gehalte in hun bloed, ook minder een bril dragen (tot wel 30%).

Daarnaast geld: wie te vaak voorwerpen binnen een afstand van 30 cm houd, moet zijn ogen te sterk inspannen. Zowel door boeken lezen als op beeldschermen (binnen die 30 cm) verlengt de oogbol zich een beetje, worden objecten in de verte wat waziger en moet je dus aan een bril of contactlenzen om dat weer scherp te krijgen.

Is dat erg? Nee alleen soms wat lastig in sport en spel en zolang het een ‘lichte’ correctie blijft tot -3/-4 . Daarboven, bij de zogenaamde hoog-myopen, wordt de oogbol vaak steeds sterker langer waardoor het netvlies steeds dunner wordt uitgetrokken langs de binnenkant van de oogbol. En dat maakt het netvlies kwetsbaarder voor oogziekten zoals netvlies scheuren, glaucoom en maculadegeneratie. Deze groep moet hierop elk jaar gecontroleerd worden bij optometrist of oogarts.

Komt een gebrek van Vitamine D veel voor?

Bijna 1 miljard mensen heeft te weinig vitamine D in hun bloed (onderzoek Universiteit Touro, USA). In Nederland wordt dit bevestigd door een onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum waaruit blijkt dat 30% van alle zesjarigen een veel te laag vitamine D gehalte hebben in hun bloed.

Hoe lang moet je buiten zijn?

Afhankelijk van de zon sterkte in de zomermaanden, 2x per week een halfuur tot een uur buiten wandelen met onbedekte armen of benen. 70-plussers moeten echter al 3x zolang in de zon verblijven om dezelfde hoeveelheid op te nemen. Donker getintere mensen hebben van zichzelf een extra bescherming tegen de extra zon rond de evenaar. Maar noordelijker werkt dit eigenlijk in hun nadeel hierdoor maken ze veel minder goed vitamine D aan. Zij moeten wel 6 tot 8 x zolang in de zon lopen om voldoende vitamine D aan te maken.

Sommigen zullen het zich nog herinneren de levertraan die vroeger in de winterperiode werd geslikt. Tegenwoordig gebeurt dit niet meer, dus moeten we de zon de kans geven. Toch maar overwinteren in Spanje dus.